zondag 26 maart 2017



Vol bewondering keek ik al enkele jaren op het internet
naar de bekende AH (Albert Hein) tas, 
waar elke haakster het er zo over had.

Twee jaar terug was ik voor mezelf ook zo een jutte tas gaan kopen, 
maar in mijn hoofd kwam maar geen leuk patroon of de juiste kleuren.
Ik wilde niet zo maar een tas taken.
 Ik wilde een tas waar mijn stempel op staat.

Deze week zag ik in mijn kast de jutte tas weer liggen 
en meteen wist ik wat ik ermee ging doen.
Mijn kleurtjes gekozen, als basis donker blauw en wit 
en een leuk accentje kan niet ontbreken. 

Jullie kunnen de tas mee met mij haken. 
Stap voor stap zal ik de uitleg met bijhorende beeldjes hier posten
en als jullie vragen hebben, dan weten jullie me te vinden hé.
Jullie hebben nodig:
4 bollen blauw
1 bol wit
en een Albert Hein tas natuurlijk.

De eerste stapjes van mijn haakwerk, de onderzijde.
Haak in vaste een strook van 41 cm op 15 cm.
23 steken op 77 rijen vaste.



Goedemorgen haakstertjes, 

Ik heb voor jullie de volgende stap van deze tas.
Rond de rechthoekige lap, haak je nu 7 rijen vaste in donker blauw, 
daarna 2 rijen in wit en daarna 3 rijden blauw. 
Zorg dat je bij de eerste rij in de hoek 2 steken maakt, daarna gewoon elke steek haken.


Mijn ideetje in mijn hoofd, ziet nu een boord van granny squares
 in bloemmetjesvorm.
Die maak ik apart.

👉Haak met donker blauw 6 lussen en sluit in een ronde.
👉Haak nu in de ronde 6 noppen van 4 stokjes en tussen elke nop 2 lussen
en sluit af met een halve vaste.
👉in de volgende rij haak je met wit, op elke lossen, 
(2 noppen van 4 stokjes met tussen elk nopje 2 lossen, sluit af met een halve vaste.
👉 Nu haak je weer met donker blauw op elke losse, "2 stokjes, 2 stokjes, (3 dubbele stokjes, 2 lossen, 3 dubbele stokjes= de hoek)". herhaal deze 4 keer
👉Haak nu in wit een rij vaste. op de hoek maak je 2 lossen tss 2 vaste.
👉 in wit weer een rij vaste
👉in donker blauw een rij vaste.

8 granny's voor aan de voor-en achterkant, kaak je met aan 2 tegenoverstaande kanten een extra rij vaste.
2 granny's voor op de hoeken van je tas, maak je met 5 rijen extra vaste aan de 2 zijkanten.
(Doordat de ene vaster haakt dan de andere, meet je best even de granny's rond je tas en kan je minder of meer blauwe rijen haken.)


Als ze klaar zijn, dan naai je ze aan elkaar en aan de onderzijde van de tas.


Goedemorgen lezertjes, 

Gisterenavond heeft mijn naald en  haaknaald 
weer overuren gemaakt en daarom heeft mijn tas een grote sprong 
naar het einde gemaakt.e
Als je granny's klaar zijn, leg ze dan eerst even op je tas, 
zodat je kan zien dat alles correct past. 
Nu kan je de vier granny's van de voorzijde en de vier granny's van de achterzijde aan elkaar naaien.
Daarna heb ik de hoeken eerst vast genaaid aan de onderzijde van de tas en dan pas de rij van vier, zo krijg je alles mooi in het midden.

Nu ga je verder met blauw en haak je over de hele kant vaste 
tot een hoogte van 9 cm.


Na 9 cm heb ik een sierrij in wit gehaakt.
Een (nop van 3 stokjes in een vaste, vaste overslaan) herhaal alles tot het einde.
Daarna starten we terug met blauw en haken we vaste tot aan de juiste hoogte van je tas..

IK heb vandaag twee lange repen gehaakt voor de handvaten.
10 lossen, waarop je 9 vaste haakt. Je haakt de lapjes ongeveer 45 cm lang,
maar meet het zeker op je eigen tas nog eens na, want ik kan me voorstellen dat niet elke tas perfect het zelfde is.

Nu is het tijd om de gehaakte stukken eventjes te strijken, door er een handdoek op te leggen, die je lichtjes bevochtigd hebt.
Naai het haakwerk nu vast aan je tas.

!!!! Zoals je kan zien op de foto, zet ik er een kussen in, dat werkt makkelijker.

De lange repen die haak je rond je hengsels vast en geef enkele naaisteken op de uiteindes van je grote haakwerk, zodat het één geheel wordt. 





Heb je nog wat energie over? 
Dan is het nu tijd voor de binnenzijde.
Gebruik een bijhorend katoenen stofje,
knip de delen uit, naai de zijkanten aan de grote lap
en daarna het geheel aan de rand van de tas naaien.




Op deze laatste foto, kan je zien, dat je de tas nog extraatjes kan geven, zoals een label en een bobbelrandje.

Veel plezier met jullie haakwerk




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  Elk jaar maak ik een Kerstdecoratie, met wat ik uit de kringloopwinkel, tweedehands of action komt.  Dit jaar zijn dat twee grote zware ka...